ستاد هماهنگی فعایتهای مهدوی

«انتخاب اصلح یا صالح مقبول؟!»

1400/03/25

السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم

 «انتخاب اصلح یا صالح مقبول؟!» 

        ✍️ درایام انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم  گزینه‌ی اصلح در انتخابات، امر واجبی است که باید بدان اهمیت داد و هر انسان مسلمانی برای رأی دادن به فرد مورد نظر خود، نیاز به حجت شرعی دارد! 

❓بر همین اساس، یکی از سؤالات مهمی که در روزهای اخیر، اذهان بخشی از توده‌های انقلابی و دلسوز جامعه را مشغول به خود کرده، این است که در فضای موجود انتخاباتی، با عنایت به تشخیص متفاوت انقلابیون و نیروهای ارزشی، در رابطه با «فرد اصلح» و همچنین تکثر کاندیداهای صالح در میدان انتخابات، که می‌تواند موجب نوعی رقابت درون‌گروهی و زمینه‌سازی برای به قدرت رسیدن گزینه‌ای ناصالح برای تصدی سمت ریاست جمهوری شود، چه باید کرد؟ و این در حالی است که هیچ یک از داوطلبان صالح نیز ظاهراً حاضر به کناره‌گیری از صحنه‌ی رقابت نمی‌باشند! 

✅ در پاسخ به این سؤال، جمعی از نظریه‌پردازان انقلابی و نخبگان جامعه، راه‌کار «رأی به صالح مقبول» به جای «اصلحِ غیر مقبول» را پیشنهاد می‌دهند تا با این راه‌کار از تفرق آراء در انتخاب گزینه‌ی اصلح جلوگیری شود و فرد صالح مقبولی که از نظر اکثر مردم، اصلح است و از رأی بالاتری برخوردار است، انتخاب گردد! و بدیهی است که در این صورت، صالح مقبولی برگزیده خواهد شد که هرچند از نگاه برخی از انقلابیون، اصلح نبوده! ولی با انتخاب وی، از پیروزی فردی غیرصالح و ایجاد لطمات جبران‌ناپذیر به ملت، کشور و نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی، جلوگیری می‌گردد! 

مسلماً مکانیسم رسیدن به این مقبولیت نیز، از طریق نظرسنجی‌ها و همچنین اجماع بیشتر گروه‌های انقلابی بر فرد صالح مورد نظر، حاصل می‌شود! 

✍️ البته مدافعین این نظریه نیز همواره تأکید دارند که اصل اول و قاعده‌ی درست انتخاب در نظام اسلامی، بر اساس ادله عقلی و نقلی (آیات و روایات)، ترجیح «اصلح» بر «صالح» و انتخاب گزینه‌ی «اصلح» است! اما این راه‌کار نیز می‌تواند اعتبار ثانوی داشته باشد که در شرایط اضطرار و در صورت خطر رأی آوردن گزینه‌ی ناصالح، ارجحیت می‌یابد! 

 همچنین مدافعین این نظریه، امکان استفاده از این راه‌کار را تنها در صورتی می‌دانند که فاصله صلاحیت گزینه صالح مقبول و اصلح، بسیار نزدیک باشد که در این صورت، باید مقبولیت مردمی را نیز جزو اولویت‌ها به حساب آورد! و برای جلوگیری از خطر انتخاب فرد غیر اصلح، می‌توان برخلاف قاعده اصلی، عمل کرد و رأی به «صالح مقبول» را بر «اصلح غیر مقبول»، ترجیح داد! 

 البته در پایان تأکید بر این موضوع ضروری است که مسلماً بهترین راه‌کار برای انتخابات ریاست جمهوری، دقت لازم در شاخصه‌ها و معیارهای اصلح در کلام امامین انقلاب و بررسی همه جانبه کاندیدهای موجود و استفاده از تجربیات و مشورت افراد متدین و بابصیرت، و گروه‌های انقلابی و در نتیجه، رسیدن به وحدت و گزینه مشترک «اصلح» در بین کل نیروهای ارزشی؛ و سپس حضور پر شور در انتخابات و رأی دادن به کاندید مورد نظر با داشتن حجت شرعی لازم است! 

 

دفتر مرکزی